Elektrische auto’s winnen terrein, maar traag
De verkoopcijfers laten een duidelijke verschuiving zien: waar in 2019 nog 90% van alle verkochte auto’s een benzine- of dieselmotor had, is dat aandeel in 2024 gehalveerd naar 45%. Tegelijkertijd groeide het aandeel hybride, plug-in hybride en volledig elektrische auto’s naar 52%. Toch blijft het totale wagenpark grotendeels fossiel aangedreven. In 2023 had slechts 7% van de Europese auto’s een (deels) elektrische aandrijving, met Nederland als positieve uitschieter op 14%.
Langere levensduur remt transitie
Een belangrijke reden voor deze langzame transitie is de langere levensduur van benzine- en dieselauto’s. Deze voertuigen blijven langer operationeel, waardoor de vervanging door elektrische alternatieven tijd kost. Bovendien zijn de totale autoverkopen sinds de coronapandemie lager dan voorheen, waardoor de vernieuwing van het wagenpark vertraagt.
Benzineprijzen blijven relevant
Met zoveel auto’s die nog op benzine rijden, blijven brandstofkosten een belangrijk onderwerp. De prijzen voor diesel en benzine stegen eind 2024 flink in Nederland. Tanken in België of Duitsland is nog steeds goedkoper is dan in Nederland, al wordt dit verschil in Duitsland kleiner door stijgende CO2-heffingen.
Elektrisch rijden: kosten en voordelen
Hoewel elektrisch rijden terrein wint, zijn er nog uitdagingen. De kosten voor elektrisch laden verschillen sterk per locatie en laadpunt. Thuis laden is vaak goedkoper dan snelladen langs de snelweg.
Hoewel de elektrificatie van het Europese wagenpark langzaam verloopt, is er duidelijk een stijgende lijn zichtbaar. Met strengere milieuregels en subsidies voor elektrische voertuigen zal het aandeel fossiele brandstoffen naar verwachting verder afnemen. Tot die tijd blijft benzine een belangrijk onderwerp voor veel automobilisten.