Wat kost elektrisch laden? (2024)

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het is niet alleen milieuvriendelijker, maar een elektrische auto rijdt ook stiller, heeft minder onderhoud nodig en het is bovendien een stuk goedkoper dan benzine of diesel. Maar wat kost het nu eigenlijk om een auto elektrisch op te laden? Thuis of bij een laadpaal? En hoe beïnvloeden zonnepanelen de prijs van elektrisch laden? Watkost.nl zocht het voor je uit.
Wat kost elektrisch laden?

Hoe wordt de prijs van elektrisch laden bepaald?

De kosten van elektrisch laden hangen af van meerdere factoren, zoals:

  1. De locatie waar je oplaadt
    Laden op eigen terrein is vrijwel altijd goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal of een snellaadstation. Zeker als je zonnepanelen hebt en de opgewekte stroom direct gebruikt om je auto mee op te laden. Thuis betaal je enkel het tarief van je energieleverancier, terwijl openbare laadpunten vaak extra kosten in rekening brengen, zoals service- en transactiekosten.

  2. De kilowattuurprijs (kWh-prijs)
    De prijs die je per kWh betaalt, is natuurlijk heel bepalend voor de totale laadkosten. De gemiddelde kWh-prijs in Nederland schommelt, afhankelijk van je energiecontract en of je bijvoorbeeld zonnepanelen of een thuisbatterij hebt. 

  3. Je type auto en batterijcapaciteit
    Hoe groter de batterij van je elektrische auto, hoe meer energie nodig is om deze volledig op te laden. Dit betekent hogere laadkosten, vooral als je batterij een grote capaciteit heeft en volledig leeg is.

Wat kost thuis laden?

Thuisladen is voor veel mensen de voordeligste optie. Stel dat de kWh-prijs van je energieleverancier €0,35 is en je auto heeft een batterijcapaciteit van 50 kWh. Een volle laadbeurt kost dan in principe €17,50 (50 kWh x €0,35).

De daadwerkelijke kosten kunnen (veel) lager zijn als je zonnepanelen hebt. Als je de opgewekte stroom van je zonnepanelen direct gebruikt om je auto mee op te laden op een zonnige dag, is de laadbeurt deels of zelfs helemaal gratis – afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte stroom.

Wat kost laden bij een openbare laadpaal?

Bij openbare laadpunten betaal je vaak een hoger tarief dan thuis. De kWh-prijs ligt gemiddeld tussen de €0,40 en €0,70, afhankelijk van de aanbieder en de locatie. Bovendien kunnen er extra kosten bijkomen, zoals een starttarief of een abonnement voor toegang tot de laadpalen. Een batterij van 50 kWh opladen bij een laadpaal, kost je dus al snel €20 tot €35.

Wat kost snelladen?

Snelladen langs de snelweg is ideaal als je haast hebt, maar het is ook de duurste optie. De prijzen liggen vaak tussen €0,65 en €0,85 per kWh. Daarnaast kan de efficiëntie van snelladen dalen wanneer de batterij bijna vol is, waardoor de kosten per geladen kWh stijgen. 

Wat snelladen precies kost, is afhankelijk van hoe ver je je batterij oplaadt. Als je voor snelladen kiest, kies je er vaak voor om je batterij deels en niet volledig op te laden. Stel dat je je batterij met 20 kWh wil opladen, dan ben je ongeveer tussen de €13 en €17 kwijt.

Kosten per kilometer: elektrisch vs. benzine

Een elektrische auto rijdt gemiddeld 5 kilometer per kWh. Stel dat je €0,40 per kWh betaalt, dan bedragen de kosten per kilometer €0,08.

Bij een benzineprijs van €2 per liter en een gemiddeld verbruik van 1 op 15 betaal je ongeveer €0,13 per kilometer. Elektrisch rijden is dus vaak goedkoper per kilometer, zeker als je zonnepanelen hebt en slim omgaat met je energiekeuze.

Extra tips om kosten te besparen

  1. Laad zoveel mogelijk thuis of op het werk als daar (goedkopere) laadfaciliteiten beschikbaar zijn. Zeker als je zonnepanelen hebt, kan het al snel lonen om een laadpaal te installeren bij je huis.
  2. Vergelijk energiecontracten om de laagste tarieven te vinden en bespaar direct op je laadkosten. Start met energie vergelijken.
  3. Investeer in zonnepanelen en maak optimaal gebruik van de salderingsregeling zolang deze nog geldt. Je kunt bovendien een thuisbatterij overwegen om de opgewekte energie in op te slaan, waarmee je op een later moment je elektrische auto kunt opladen.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Overstappen.nl.